Megbuktak a hazai műszaki webáruházak

Webáruház-razzia

Az Európai Unióban működő műszaki webáruházak több mint fele megbukott azon az ellenőrzésen, amely azt vizsgálta, hogy az üzemeltetők betartják-e a közösségi fogyasztóvédelmi előírásokat. A páneurópai akció látókörébe vont 369 internetes boltból 203-nál találtak hiányosságokat – mondta el mai tájékoztatóján Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi biztos. A leggyakoribb szabálytalanság a fogyasztók jogaival és a termék megvásárlásának összköltségével kapcsolatos megtévesztő tájékoztatás, illetve a vállalkozás elérhetőségi adatainak hiányos feltüntetése.

A Sweep day az Európai Unió tagállamainak fogyasztóvédelmi hatóságai közötti együttműködés keretében alkalmazott különleges ellenőrzési mód. Lényege, hogy egy adott témában, több európai uniós tagállam egyszerre, ugyanabban az időpontban, egységesen kidolgozott módszerek alapján végez ellenőrzést a világhálón, azaz megpróbálják a kiválasztott téma tekintetében az internetet „tisztára seperni” – áll a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatójában. Sweep dayt először 2007-ben szerveztek, akkor a repülőjegyek online árusításával foglalkozó, tavaly pedig a mobiltelefonra letölthető tartalmakat kínáló internetes oldalakat ellenőrizték. Az idei söprésre az összes abban részt vevő országban egységesen május 11–15. között került sor.

„Ezúttal a műszaki termékeket árusító weboldalakat vettük célba, mivel a saját postafiókom és az Európai Fogyasztói Központokhoz befutó panaszok magas száma is azt mutatja, hogy e területen rengeteg problémával találkoznak a fogyasztók. Kiderült, hogy az elektronikai cikkeket interneten áruló kereskedők több mint fele becsapja a vásárlókat. Ez egy Európa-szerte fennálló probléma, amelyet európai szinten kell megoldani. Az elkövetkező hónapokban sok lesz a tennivalónk, hogy megtisztítsuk ezt a szektort, de az európai fogyasztók jobbat érdemelnek” – idézi az EB által kiadott közlemény Kuneva értékelését.

A páneurópai ellenőrzés során – melyben Szlovákia kivételével az összes EU-tagország, valamint Norvégia és Izland vett részt – számítástechnikai alkatrészeket, MP3-lejátszókat, digitális fényképezőgépeket, mobiltelefonokat, DVD-lejátszókat és játékkonzolokat kínáló boltokat vizsgáltak. E szegmens online értékesítési forgalma megközelítőleg 6,8 milliárd euróra rúgott 2007-ben, és ugyanebben az évben az Európai Fogyasztói Központokhoz befutó vásárlói panaszok több mint harmada is e termékkörrel volt kapcsolatos.

Magyarország leszerepelt

A merítésbe 10 magyarországi bolt került, melyek közül 9 megbukott a fogyasztóvédelmi vizsgán, ennél egyedül Ciprus tudott felmutatni hervasztóbb eredményt. Ráadásul az akadályt első körben sikeresen vevő egyetlen áruháznál is további vizsgálatot rendelt el a hatóság – tudtuk meg Klima Katinkától, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság sajtóreferensétől. Az ellenőrzött webáruházak neveit a vizsgálatot végző nemzeti hatóságok többsége nem hozta nyilvánosságra, hazánkban is az a gyakorlat, hogy erre csak az eljárást lezáró jogerős határozat kihirdetését követően van mód – tette hozzá. Azt azonban tudni lehet, hogy elsősorban a legnépszerűbb és legnagyobb, illetve a legproblémásabb oldalakat választották ki.


Egy jó példa: tájékoztatás az elállási jogról az edigital.hu oldalán

A magyar mezőnyben a legjellemzőbb probléma az volt, hogy az oldalon hibás (jogszabálysértő) információkat közöltek a fogyasztók elállási jogával (erre 6 boltban volt példa), illetve a jótállás, szavatosság feltételeivel kapcsolatban (erre pedig 4-ben). Három webáruház egyáltalán nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy joguk van elállni a vásárlástól.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • Megbolondult a Dell tajvani webboltja

    A meredek árengedmények miatt vásárlók ezrei rohanták meg a PC-gyártó helyi weboldalát. A cég szerint hiba történt.

  • EU: Garanciát a szoftverekre!

    Egy új EU-s direktíva alapján a szoftvergyártókat felelősségre vonhatnák termékeik biztonságosságáért és hatékonyságáért. A BSA hüledezik.

  • Egyértelművé kell tenni a hűségszerződések feltételeit

    A fogyasztók érdekeit is szem előtt tartó, a részleteket világossá tevő hűségnyilatkozatokat vár el a szolgáltatóktól a hírközlési fogyasztói jogok képviselője.

  • A nagy webáruházbiznisz?

    Szeretnének keresni egyetlen nap alatt 1 millió forint tiszta profitot? Ha igen, akkor ne olvassa el cikkünket, mert erre nincs receptünk.