A nagy webáruházbiznisz?

Nagy biznisz?

Egy korábbi írásunkban már megpróbáltuk összeszedni, hogy mi kell egy jó webáruházhoz, most a webáruház-tulajdonosokra leselkedő veszélyekre és buktatókra szeretnénk felhívni a figyelmet.

Tanácsból van elég

Az internetből egyre többen élnek, az online piac dinamikusan fejlődik. Kiemelten gyors ütemben nő a kiskereskedelmi webáruházak forgalma. A GKIeNET jelentése szerint 2005-ben 19 milliárd forint, míg 2007-ben már 45 milliárd forint forgalmat bonyolítottak Magyarországon a kiskereskedelmi webáruházak. Nem csoda, hogy egyre többen kínálják fel állítólagos vagy valós szakértelmüket, hogy támogassák az online boltok marketingtevékenységét. Gyakran nagyon gyors sikert ígérnek (porszívóügynök-stílusban) néhány tízezer forintért, amivel sokakat meg is nyernek, de az eredmény sokszor a várakozások alatt marad.

Emiatt a webáruház-tulajdonosoknak mindig célszerű igen alaposan körüljárni ezt a témát, hiszen néhány tízezer forintért senki nem fogja elárulni a milliókat érő titkos receptet (ha létezik egyáltalán olyan), miközben ekkora összegért pereskedni sincs sok értelme. Meglehet, hogy valaki keresni fog néhány milliót, de az nem az áruház fenntartója lesz. Ha megbízható, leinformált tanácsadót választ valaki magának – ami nem olcsó –, akkor azzal is számolnia kell, hogy pusztán a tanácstól még nem lett gazdagabb senki, és a cél elérése érdekében akár többmilliós beruházásra is szükség lehet.  

Google-ben az első helyen


Ajánlatokból nincs hiány

Ugyan a Google angol nyelvű oldalán is le van írva, hogy nem szabad bedőlni az ilyen típusú ígéreteknek, mégis egyre népszerűbbek az oldalakat a találati listán feltornászó szolgáltatások. Néha az ígéretnek megfelelően az adott kulcsszóra valóban első is lesz valaki, csak éppen nem megy vele semmire, mert rajta kívül (ő is csak mikor ellenőrzi az eredményt) szinte senki sem keresi így az adott terméket vagy szolgáltatást. Érdemes gyanakvónak lenni, ha valaki azt ígéri, hogy például három kulcsszóra a Google-ben az első 10 találat között fog szerepelni a webáruház. Persze sok más szempont mellett fontos az is, hogy hány látogató érkezik a különféle keresőkből a webáruházba, de csak erre alapozni az üzleti stratégiát nagyon kockázatos dolog.

Milyen webáruház jó: a sablon, a bérelt vagy az egyedi?

Ma már boldog webáruház-tulajdonossá válhatunk akár havi 1500-2000 forintért is, de lehet 5-10 millióért is webboltot fejlesztetni. A paletta nagyon széles, de a különbségeket kevesen látják. A sablonmegoldások szó szerint sablonosak, hiszen ugyanúgy kell bennük eladni a fogkrémet és notebookot is. Ezt követően a fejlesztésre, továbbfejlesztésre minimális esély van, és ha mégis megoldható, akkor lehet, hogy többe fog kerülni, mint a teljes webshop. Azt is mindenképpen fontos kiemelni, hogy néhány ezer forintért help desk szolgáltatásra, hibajavításra sem igen lehet számítani.

Ha egyedi igényeknek megfelelő áruházat szeretne készíttetni a megrendelő magának, akkor néhány százezer forint alatt biztosan nem ússza meg, ha nagyobb vállalatról van szó, ahol a webshopot össze kell kapcsolni ügyviteli szoftverrel, raktárkészlet-kezelő programmal, akkor az ár akár több millió forint is lehet.

Költeni kell rá, magától nem megy

Ma már nem számolnak be az esti hírekben egy újabb webbolt nyitásáról, pedig magától egy webshop nem hoz bevételt. Adott ugyan néhány ingyenes reklámozási lehetőség, amelyeket érdemes kihasználni – például tematikus oldalakra történő regisztráció –, de általánosságban ebből még nem fog megélni senki. Ezért havonta akár több százezer forintot is kell költeni hirdetésekre és különféle (például elektronikus piactereken való) megjelenésekre, és figyelembe kell venni azt is, hogy idő kell (akár 2-3 év vagy több), míg beérik a sok munka gyümölcse. Ezt mutatja a GKIeNet kutatása is: becslésük alapján 2007-ben az online kiskereskedelmi boltok közel 40 százalékának az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. (2005-ben ez arány még 75 százalék volt). Érdemes tehát sok szempontot figyelembe venni, mielőtt valaki weben akar értékesíteni, és óvatosnak kell lenni a „nyereségessé tesszük webshopját” típusú ajánlatokkal is.

Pályi Attila

Azóta történt

Előzmények